Posts

Showing posts from December, 2014

BAYI RUAM GATAL TERUK SATU BADAN AKIBAT IBU SALAH GUNA SABUN BASUH BAJU ?

Image
bagaimana agaknya anda basuh baju bayi ? campur ngan baju mak ayah sekali.. campur jek dengan baju abang kakak dia ..
dan adakah anak anda terkena ruam ?
atau kulitnya kelihatan kemerah-merahan
dan dia asyik menggaru jer..
ATAU
simpan... 2 hari sekali baru basuh. kalau nak basuh hari-hari sikit sangatlah pulak..
ATAU basuh macam biasa.. letak sabun letak softener so far takde masalah
macam-macam kan...
tapi kalau anak-anak kita jenis yang kulitnya sensitif macamana ? mudah  naik ruam.. ekzema mungkin
atau naik merah-merah di badan dan muka




ramai dikalangan kita yang ramal atau jangkakan.. sebab terjadinya perkara di atas adalah disebabkan  faktor pemakanan atau  tahap kebersihan di rumah
namun,  pernah tak kita terpikir bahawa kemungkinan anak kita terkena ruam, 
atau kulit gatal-gatal disebabkan oleh jenis sabun dan softener yang kita gunakan untuk basuh bayi kita ?
yea... itulah hakikatnya perkara ini sering terlepas pandang oleh kita.
anak saya kulitnya memang sensitif. pampers tak boleh pakai sebarang jenis …

MEROYAN SELEPAS BERSALIN BOLEH MEMBAHAYAKAN BAYI ?

Image
pengalaman mempunyai kelahiran yang rapat .. 
ditambah pula dengan kelahiran anak kembar... 
begitu mencabar
ada yang panggil sebagai meroyan selepas bersalin.

errmmm...
meh kita baca dulu.
ketika itu
sering di tegur.. kembar 3 ke ?
walhal si adik je kembar dua... 
boleh bayangkan saya jaga anak-anak macam mana ?
haaa... boleh bayang tak? 
nampak tak ? 
betapa kerapatannya di situ..





itu tak tengok lagi keadaan kat rumah.. 
silap-silap orang boleh teka ? anak kembar lima ke ? 
hahaha.. 

punyalah bersepah rumah ... 
ibunya pulak ??? 
tok sah ceritalah... 
errmm.... ala-ala baru balik berperang....
cuma tak bawak senjata berperang jek bezanya... 
melahirkan anak sulung takde masalah.. 
baby pun sihat. 
jamu saya makan macam biasa.. 
berpantang dengan selesa di rumah. 
memang takde masalah. 
keadaan berbeza bila si kembar lahir. 
mengimbau kelahiran si kembar, 11 tahun yang lampau

10 hari berkampung di wad kanak-kanak dari hari pertama bersalin memang sangat-sangat stress.

sebab apa ?
si kembar saya pra-matang. 
dalam …