Posts

Showing posts from January, 2011

SEMAKIN MAJUKAH KITA...?

Image
Zaman berubah... semakin maju... tetapi tak bermakna semakin baik keadaan kehidupan.
Bayangkan.. zaman semakin maju, tetapi kita ragu-ragu untuk berjalan seorang diri ke mana-mana . hatta ke pusat membeli belah yang ramai pengunjung sekali pun. bolehkah dipanggil itu sebagai satu kemajuan..

jika dulu anak-anak perempuan bebas pergi balik ke sekolah sendiri, tetapi kini "mesti" berjemput. semua ibubapa risaukan keselamatan anak perempuan. dulu, di dalam kawasan sekolah dikira tempat paling selamat untuk anak-anak. tetapi kini tidak lagi. kalau tak masakan keluar dalam suratkhabar hari ni, tajuk "meja melayang hempap kepala". walaubagaimanapun kredibilti guru sebagai pendidik anak bangsa jangan sekali-kali diragukan. terima kasih kepada bekas cikgu-cikgu saya diSek.Keb. Spg (4), Pt. Jamil,. Muar, Johor... (sekolah pertama yang mengajar saya dari tidak tahu membaca kepada tahu membaca dengan lancar malah lebih dari itu).

sekadar ingin berkongsi pesanan dari ibu untuk say…

BILA GAS MEMASAK ASYIK-ASYIK HABIS...

Image
dulu-dulu, sebiji tong gas bersaiz kecil di rumah kami bertahan sampai 3 bulan. tapi semenjak 2 bulan yang lepas jangka hayatnya semakin singkat. dahlah harga gas makin naik, cepat pulak habisnya... kini hanya bertahan selama 1 bulan jer... heran betul... adakah kerana faktor2 berikut :

1) kekerapan memasak yang terlampau berbanding sebelum ini ( yang ini memag mustahil, rasa2nya kekerapan memasak makin mengecil peratusnya berbanding dulu2..apatah lagi bahan mentah yang semakin mahal sekarang nie, dengan harga sekilo bawang besar mampu mencecah sehingga RM5)

2) tiub getah bocor (ini paling bahaya.. mesti segera diperiksa... tapi setakat ni takde pulak bau gas yang kuat apabila di dapur)

3) pengusaha gas memang isi kurang kandungan gas tersebut.. ini diakui sendiri oleh pemilik kedai. katanya mereka dapat tong gas yang sudah berisi, mereka tolong jualkan saja...

bengang betul... jika ini masih berlarutan kepada siapa mahu diadukan? kepada tribunal pengguna mungkin boleh kot... sejak itu, k…

myMetro | Budak lemas dalam besen

myMetro Budak lemas dalam besen

aduh.... bagaimana luluhnya hati si ibu terjumpa anak kecil yang dicari-carinya, rupa-rupanya sudah kebiru-biruan di dalam baldi...takdir dan ketentuan allah harus diterima. sama2lah berdoa dijauhkan dari segala bahaya. nampaknya bahaya bukan saja di luar rumah, dalam rumah pun banyak bahayanya.. lagi satu alat yang bahaya tapi ada di kebanyakan rumah kita, ialah meja lipat. beringatlah sebelum terkena.. kepada keluarga mangsa salam takziah dari saya

SOYA 1000 KHASIAT

Image
Inilah rupa pokok kacang soya.


Ini kacang soya sebelum diproses.


Selepas diproses menjadi susu kacang soya, ada yang ditinkan.


Jual dalam cawan ada jugak


Ada juga yang dibotolkan.

Pilihan untuk penggemar yang gemarkan dalam bentuk kotak pun ada pelbagai pilihan.
Tidak kira apa jua bentuknya, banyak khasiat yang ada di dalamnya.
1) Ia merupakan pembekal protein yang lebih murah berbanding dengan ikan, ayam dan telur. apatah lagi diwaktu harga ayam pun mahal, ikan lagilah mahal, telur pun sebiji dah RM0.36, maka air soya adalah pilihan paling tepat...untuk vegetarian, soya penting sebagai pengganti protein di dalam menu harian mereka.
2) bagi baby yang allergic dengan susu lembu, boleh digantikan dengan minum susu berasaskan soya.
3) boleh mengurangkan risiko terkena penyakit jantung jantung dan juga kanser.
4) mempunyai kadar lemak yang rendah

itu hanya sebahagian daripada khasiat air kacang soya. kacang soya mula diproses untuk dijadikan minuman dan idea ini mula timbul dari negara China. d…

RAISE YOUR CHILD'S SELF-ESTEEM

Image
Laugh at your child's joke - even when you don't get them.

WHAT USE IS A HOLE IN THE HEAD OF A LIZARD ?

Image
If you're a lizard, a hole in the head is very useful because it's probably an ear.
most lizards have an ear on each side of their head.it's just an open hole leading down to the eardrum inside.
reptiles' ears don't stick out from their head like ours do, and snakes' ears are hidden inside

WHY WERE MUMMIES BRAINLESS?

Image
The ancient Egyptians believed that the heart was the most important part of the whole body. They thought that the brain was useless. So when they praparing a mummy, they took out the brain - by pulling it down through the nose!



ERK!! REALLY DISGUSTING...