Followers

Saturday, October 22, 2016

KISAH BUDAK SBP KE TEKNIK

Peristiwa  di "kick" daripada SBP gara2 dapat result C dalam subjek sains betul2 bukak mata mata saya tentang erti " ada hikmah disebaliknya".
Gelap terus rasanya masa depan masa tu !!
Rasa nak berhenti sekolah , nak keje kilang je rasanya !!

Tapi lambat jugaklah nak hadam ada "hikmah disebaliknya" tu.
Hahaha...
Maulah makan 2-3 tahun sementara  nak tunggu result SPM depan mata.

Disebabkan insiden tu..
Saya terlorong nak ambik kelas pengurusan di teknik (akaun).
Ada exam  masa mula2 masuk ke smt kuantan.
Saya dapat markah 90 lebih utk subjek math dan sains.
Pelik kan ?
Sedangakn Pmr saya sains dapat C.

Cikgu tanya samada saya nak masuk ke kelas pengurusan 1 (ambik subjek fizik , kimia dan akaun).
Saya tolak mentah2 cadangan tu..
Maklum ler..
Dah berpatah arang berkerat rotan dengan subjek sains kunun2nya masa tu.
Maka dengan itu..
Secara tak rasminya leburlah cita2 saya untuk jadi doctor mahupun engineer.
Sob.. sob.. sob.
Sedih tau...

3 tahun duduk di SBP .. dah macam kena ada dalam kepala hotak ni " aku kena ambik pure science"
Nampaknya bila masuk P2 x boleh lari jugak dr subjek sains.
Kena ambik jugak subjek SAINS TERAS.
ambik je lah kan !
Takkan nak pergi buat bantahan besar2an pulak kat bilik guru semata-mata subjek sains tu.

Ok.
Kehidupan diteruskan macam biasa.
😆
Life kat TI memang awesome !!
X caye ?
Boleh tanya kawan2 dalam gambar tu.

Saya suka..
Belajar ekonomi (ok.. ini perasaan masa kat sekolah je.. masuk U mintak mahap.. akak x sanggup belajar ekonomi).

Add math.
Math.
Subjek math sampai masuk U saya score.
minat punya pasal.

The best one.. prinsip akaun.
Tak sangka.. buat2 imbang..
Balance balance sheet, trial balance.
Kalau tak balance gak.. dah boleh agak masa tu berapa markah  bakal dapat untuk paper tu sambik kesat air mata di hujung mata.
Kawan2 di P2 mesti tau perasaan ni !!
😂😂😅

Lepas result keluar.
YeS !!
I can do it !!!
Drpd 10 subjek, 2 subj je yg x score A.
Alhamdulillah...
A refers to A1&A2.

Maka..
Lagi sekali..
Secara automatik saya layak apply untuk asasi perakaunan di pusat asasi -UM.

Try imagine..
Kalau saya masih di SBP itu..
Macamana saya nak survive dengan subjek pure science ??
Bolehkah saya nak dpt result macam ni yg saya tengok pun saya tak percaya ??
Hahaha.. terkejut !!
Biar betul ????
Ini result budak kena kick dr SBP ???

Kan..
Ada hikmah di sebaliknya  tu lambat rupanya diri sendiri nak redha.

Dan saya percaya..
Terdorong jumpa kawan2 shaklee pun ada hikmahnya.
Sebab tu saya masih bersemangat nak buat shaklee ni.

Okeh..
Apa saya melalut ni kan.
Sebenarnya nak cerita.
Ini gambar kawan2 ex-TI yang attend dinner dan  reunion ke sekolah semalam dan hari ni.
korang jangan cari pulak gambar akak dalam ni.
memang takde..
sebab tak g pun..
bila lah boleh jumpa kengkawan kan !

Untuk adik2..
Ni makcik nak pesan..
Haa.. makcik tau !!!

Kadang2 apa yg kita minat nak jadi tu (means cita2 lah) .. kadang2 kita takde kebolehan pun nak bg realisasi kan cita2 tu.
Kadang2 apa yg kita tak terpikir nak jadi tu pulak yg kita berkebolehan.
Macam makcik ni haa..

Kunun nak jd doctor.. engineer..
Tapi x minat subjek sains.
Last2 terambik akaun sebab rupa2nya minat dan boleh buat akaun tu.

Tq kepada semua cikgu2 ..
Cikgu di sekolah rendah.
Cikgu di SMSJ.
Cikgu di TI kuantan.
Pensyarah di fakulti -UM.
family yang memahami

#cintaturbo1
#tsunamishaklee
#hunt2shaklee


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...