Followers

Saturday, September 24, 2016

CATU AIR JOHOR : BAGAIMANA WARGA MERSING SURVIVE ?


masalah catuan air di mersing mula dirasai penduduk setempat bermula 2014.
atau sebelum itu sudah dicatu ?
saya tak  pasti..


semua sedia maklum, 
masalah ini adalah masalah yang tak boleh diselesaikan dalam masa 1 malam.
biarkan pihak SAJ dan tampuk pemerintahan memikirkan penyelesaian terbaik bagi masalah ini.


dengan peruntukan RM50 juta daripada kerajaan negeri bagi menyelesaikan masalah ini.. 
saya kira itu sudah cukup bagus.
RUJUK SINI


kita ni sebagai penguna..
serta pembayar tetap bil SAJ tuap-tiap bulan.
kenalah pikirkan langkah penjimatan yang boleh kita mampu buat setakat mana termampu.


so, kita sebagai orang perempuan ni kan..
especially yang duduk di dapur memasak bagai ni kan..
apa yang kita boleh buat dalam keadaan air dicatu macam ni  ?


haaa..
Hari ni Akak nak bagi tips pilihan menu memasak untuk rumah2 yang dicatu air macam rumah akak ni 

😅

1. Pilih menu 2 in 1

Lauk + sayur.
Contoh : asam pedas ikan + bende, sup ayam / daging + sayur, kari ikan + bende, sup pelbagai bebola + sayur, asam rebus ikan + terung.

kalau dah 1 menu ada macam2.. 
jimatlah segala peralatan memasak.
jimat periuk belanga kuali semua.



2. Pilih menu yg less oil
Maksudnya yg x perlu menumis.
Sebab ini menjimatkan kuantiti air yg bakal digunakan masa basuh pinggan periuk belanga nanti.
Contoh : singgang ikan/ daging, asam rebus jangan tumis, sayur masak air, tomyam seafood.

Bukan setakat less oil..
Fat.. cholestrol..
Semua pun kurang.



tapi..
Hari ni akak x memasak.

hahaha.


CATU AIR, KOLESTROL, AIR TERJUN KOTA TINGGI



tapi melayan tempat yang banyak takungan air bersih.
macam di sini.
kota tinggi waterfall.
bagi hati sejuk sikit..
tengok tempat lain banyak air ni.
berendamlah lama mana..tanpa rasa bersalah.
hehehe..



Hahaha..
Boleh gitu ?

Ingat..
Setitis air bagi anda.. tapi bermakna bagi kami.


opss...


CATU AIR, KOLESTROL, AIR TERJUN KOTA TINGGI




macam biasa..
mesti ada pesanan penaja.
kalau dah makan dan masak cara sihat di atas ..
tapi masih tinggi kandungan kolestrolnya..
jom cuba phytocol.

 jom kita layan testimoni pengguna phytocol.



CATU AIR, KOLESTROL, AIR TERJUN KOTA TINGGI




--------------------------------------------------

Ina Hamdan
013-7755256
azlinahmdn@yahoo.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...