Followers

Friday, July 3, 2015

DEMAM DENGGI. APA YANG BOLEH DILAKUKAN UNTUK MELINDUNGI ANAK-ANAK KITA?


musim demam denggi kembali semula.
dan dijangka berlarutan sehingga raya.
itu yang dinyatakan dalam berita kelmarin.

Dianggarkan 50 juta jangkitan Demam Denggi berlaku setiap tahun di seluruh dunia dan lebih kurang 2.5 bilion penduduk dunia tinggal di negara yang endemik Demam Denggi.



untuk makluman..
demam denggi tiada ubat tetapi ianya bergantung kepada sistem imun badan kita untuk sembuh sama ada cepat atau lambat. 
Maka, kita hanya memerlukan sesuatu yang boleh merangsang sistem imun supaya bekerja dengan lebih keras lagi.

jadi.
sebagai langkah pencegahan elok sangat kita berdoa supaya keluarga kita dijauhkan daripada penyakit ni.

dan dalam masa yang sama  kita jaga "kekebalan" diri kita serta anak-anak terutamanya. sebab anak-anak kita adalah antara yang sering berada di luar rumah dan pada masa yang sama  nyamuk aedes juga aktif.

macam kami, 
pukul 6.30 petang je dah mula petik suis ubat nyamuk.
kalau rasa pagi2 sangat lagi..
memang tak bukak pintu.
sebab ..
Nyamuk Aedes paling aktif menggigit pada waktu awal pagi dan lewat petang. Tiada jangkitan langsung daripada individu kepada individu.

yang paling bahaya bila demam denggi dianggap demam biasa kerana ..
Bayi, kanak-kanak dan orang dewasa yang mendapat jangkitan Demam Denggi untuk kali pertama (primary infection) mungkin akan mengalami demam biasa dan tidak dapat dibezakan dengan demam viral yang lain.

sehingga kini tiada  rawatan khusus bagi Demam Denggi, hanya rawatan secara simptomatik sahaja. 

Perkara yang paling penting adalah untuk mendapatkan nasihat doktor sekiranya mempunyai gejala Demam Denggi dan terutama sekiranya terdapat tanda-tanda amaran Demam Denggi.

tanda amaran demam denggi ialah :
  1. Sakit pada bahagian abdomen
  2. Muntah berpanjangan
  3. Pendarahan pada permukaan mukosa - epistaxis, hypermenorrhea, gastrointestinal bleeding
  4. Kelesuan dan gelisah
  5. Pembengkakan hati
  6. Ujian darah – peningkatan haematocrit (HCT) dan penurunan paras platelet


yang paling kita takuti ialah kesihatan serta keselamatan anak-anak kita.

JADI APA YANG BOLEH KITA LAKUKAN ?
  • Perlindungan dari gigitan nyamuk. pakaikan anak-anak baju yang menutupi bahagian badan yang dikhuatiri digigit nyamuk.
  • Elak dari melawat atau berkunjung ke kawasan berisiko tinggi . dah dekat-dekat nak maghrib tu tak payahlah ajak anak-anak ke playground waktu-waktu macam ni.
  • Musnahkan tempat-tempat pembiakan nyamuk. tengok keliling rumah. mana-mana tin kosong.. longkang yang ada air bertakung baik bersihkan.
  • Hapuskan nyamuk Aedes dewasa. pasang ubat nyamuk.
  • Tingkatkan sistem imun anak-anak dengan pengambilan vitamin yang bersesuaian. kerana tak semua orang yang digigit nyamuk akan terkena demam denggi. hanya yang sistem immunenya rendah akan berisiko terkena demam denggi sekiranya digigit nyamuk aedes.


with grape flavour. i'm sure your kids will love it.Ia dilengkapi dengan 19 nutrien penting serta menyediakan 100% nilai harian vitamin C. 
Kini diperkaya dengan vitamin D-600IU bagi setiap hidangan, dengan 150% nilai harian.
Turut diperkaya dengan kalsium dan magnesium bagi memberi sokongan menguatkan tulang serta badan yang sihat. 


meal shakes dengan vanilla flavour.. dan rendah glisimek indeks. 
ia mengandungi 19 vitamin utama dan minirel tambahan. 
meal shakes berupaya membekalkan nutrien kepada sel, anti-oksida , pemulihan kulit serta sesuai untuk tumbesaran anak-anak.


Chewable Vita C Shaklee telah mengalami revolusi baru apabila formulasinya ditingkatkan dengan tambahan Bioflavanoid Complex. 
Kini ia menjadi supplement vitamin C paling lengkap di pasaran. ia juga membantu meningkatkan sistem imun anak-anak kita.

so, marilah berbelanja sedikit demi kesihatan dan sistem pertahanan badan anak-anak kita.
takde yang lebih membahagiakan kita sebagai parents selain daripada lihat kesihatan dan kejayaan anak-anak. jangan sudah terhantuk baru terngadah.



-----------------------------------------------------------------------

SID MELETOP di Mersing dan kawasan sekitarnya
Azlina hamdan
013-7755256
azlinahmdn@yahoo.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...