Followers

Wednesday, July 1, 2015

APA YANG IBU BOLEH SEDIAKAN UNTUK KELUARGA JIKA TERLEWAT BANGUN SAHUR ?




pukul 4.30 pagi bila jam berbunyi ..
saya yang set untuk bangun sahur..
walaupun selepas snooze beberapa kali ..
masih tetap kena bangun !!
ada anak-anak yang perlu dikutkan untuk bangun bersahur.
cuma selepas snooze jam alarm beberapa kali jangan sampai lewat bangun sahur ye !!

kalau masa muda-muda dulu..
dah makan siap-siap , sebab tidur lewat kunun-kunun study sampai pukul 1-2 pagi.

rupa-rupanya rugi sungguh sapa tak bangun sahur.
so, sejak berkeluarga ni memang sahur adalah 1 kewajiban bagi saya.

jom kite tengok kenapa kita digalakkan bersahur.


Rasulullah SAW amat menganjurkan umatnya agar bersahur kerana terdapat keberkatan pada waktu itu. Sabda baginda SAW : 
“Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)

ye.. berkat..
itu yang kita cari

Antara hikmah disyariatkan bersahur adalah untuk membezakan antara ibadah puasa orang Islam dengan ibadah puasa orang Yahudi dan Kristian (ahli kitab). Sabda Rasulullah SAW :
Pemisah (yang membezakan) antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah makan sahur.”
(Hadis riwayat al-Tirmizi) 

itu juga yang membezakan cara kita berpuasa dengan agama lain.
dan waktu bersahur juga adalah antara waktu yang doanya makbul selain waktu berbuka.

dan keadaannya selepas alarm di snoozekan beberapa kali,
saya panaskan saja lauk sediada.
memang kami biasa berbuka dengan makanan berat dan biasanya lauk memang masak lebih.
dan panaskan nasi.

tapi masalah pada anak-anak.
mereka takde selera makan berat waktu sahur.
paling canggih, minum MILO cecah biskut HUP SENG atau cicah roti.

jadi...
apa saya buat untuk anak-anak supaya mereka kekal bertenaga pada keesokan harinya ?

nasib baik ada meal shakes ni kat rumah.

ada 2 resepi yang saya buat.
samada

MEALSHAKES + FRESH MILK (any flavour)
atau
MEALSHAKES + MILO+ FRESH MILK (any flavour)





Memang AWOSOME rasanya.

siang-siang hari kalau terpandang fresh milk ni dalam peti sejuk pun mau terliur dibuatnya.
hehehe...

saya nak sharekan testimoni kawan saya yang beri anaknya meal shakes juga.
saya kagum dengan dia sebab anak-anaknya kecik lagi..
tapi setakat 14 hari ni, mereka berjaya puasa penuh.

bila berbual dengan mamanya..
katanya dia memang bagi anak-anaknya meal shakes masa sahur.
anak perempuannya mengadu, perut kakak bunyilah mama, tapi tak rasa lapar pun.


ini pula kisah anak saya berpuasa dengan meal shakes.


kalau saya bagi anak-anak meal shakes semasa bersahur, saya pulak masih dengan ESP pilihan no 1 di hati..





sama juga macam resepi meal shakes anak-anak.
saya prefer 
ESP+fresh milk (plain)

boleh tengok juga di SINI resepi-resepi lain yang saya buat dengan ESP.

pendek kata, kalau terbangun lagi 10 minit sebelum azan tu, memang ini ajelah yang sempat dibancuh.
takkan nak goreng telur pulak kan ??






makanya saya pastikan set sahur instant ni memang sediada dalam dapur sebelum puasa lagi.
bukan apa..
takut stock habis je di shaklee..

alhamdulillah..
saya percaya ibu-ibu sekalian akan pastikan anak-anak mereka bangun sahur juga sepanjang bulan ramadhan ni.

INGAT!!!
kalau terlewat bangun tu, bancuhkan meal shakes untuk anak-anak
dan ESP untuk diri sendiri juga... suami pun boleh minum ESP ni.
rasanya ??? gerenti best !!!
kedua-duanya vanilla flavour tau!!!

walaupun bangun sahur itu sunnah .. namun...




“Makan sahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya meskipun salah seorang antara kamu hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur.”
(Hadis riwayat Ahmad)



saya kongsikan juga video bagaimana puan haridah berpuasa dengan penuh bertenaga walaupun semasa hamil.
cayalah kak !!





------------------------------------------------------------------------------------

Azlina Hamdan 
SID MELETOP di MERSING dan kawasan sekitarnya..
013-7755256
azlinahmdn@yahoo.com



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...