Followers

Wednesday, July 1, 2015

8 TIPS LUKA BERSALIN CEPAT SEMBUH


pengalaman bersalin selama ni..
saya ingat takkan ada masalah pada kesan jahitan.
tapi hakikatnya ramai yang nak tau macmana nak bagi luka brsalin cepat sembuh

tapi..
bila baca dalam group..
cerita dari kawan..
rupa-rupanya ramai yang mengadu jahitan lambat kering,
bernanah
jahitan terbuka semula. uish.. yang ini boleh jadi kena jahit semula tau!!!
waaahhhh..... ngeri mak dengar.


kalau yang czer..
lagi-macam2 saya dengar.

mungkin ketahanan badan setiap orang berbeza-beza.
mempengaruhi juga proses peyembuhan luka bersalin tu.

alhamdulillah..
jahitan dr luka bersalin saya kering dalam masa seminggu.

jadi saya nak share kat sini sebagai panduan kepada pembaca di luar sana.

#1. PANTANG MAKAN

mak saya cukup jaga bab makan.
ikan yang gatal2 langsung saya tak makan.
macam ikan kembung, sardin, ikan tongkol.

apa yang saya makan sepanjang tempoh berpantang hanya ikan jaket atau ikan bilis.
ayam pun saya tak makan.
apatah lagi telur yang orang kata sebagai penyebab untuk luka bernanah.

ikan yang  berbisa juga lagi lah NO.
contoh, macam ikan PARI.


#2. MINUM AIR KUNYIT

keluar je dari wad, sampai je kat rumah..
mak saya dah sediakan segelas air kunyit.
jangan tanya saya macamana nak buat ?
hehehe..
tapi rasa dia sebijik macam air di letakkan kunyit.
tapi ibi bukan kunyit serbuk tau..
ini kunyit hidup punya rasa.

saya telankan je..

mak kata elok untuk luka cepat kering


#3. UBAT KUNING HOSPITAL BAGI JANGAN DILUPA

ubat kuning hospital bagi tu memang saya sentiasa sapu di kawasan yang kena jahit tu.
walaupun rasa ngeri jek nak sapu kat situ..
pejamkan je mata...


#4. GUNAKAN AIR REBUSAN DAUN SIRIH

saya paling suka mandi masa berpantang.
wangi jek..
mana taknya..
mandi air rebusan macam2 daun..
yang saya kenal daun pandan jek.. hehehe..

jadi masa mandi tu  basuhkan Miss V dengan air rebusan daun sirih juga.


#5. PAKAI BENGKUNG

bila pakai bengkung kita akan jalan tertib je..
secara tak langsung taklah beri tekanan pada kesan jahitan tu..


#6. GUNAKAN TANDAS DUDUK

elakkan guna tandas  cangkung..
uiii..
ngeri mak !!!
tak mo citer banyak kenapa kena guna tandas duduk.



#7. MAKAN OREN
dipercayai buah oren bantu luka cepat sembuh juga


#8.  AMBIK SUPPELEMENT

jika kulit anda jenis yang senang bernanah jika ada kudis atau luka..
supplement bantu daripada  masalah  menjadi semakin buruk.
bantu tingakatkan sistem imun , elakkan drpada berlaku jangkitan serta bantu luka sembuh luar dan dalam.




ini cara saya..
mungkin anda ada cara atau tips yang nak dikongsikan dengan saya.
sangat dialu-alukan.





kalau nak berkesan saya suggest ambik vivix terus. 
cenggini kesan dia haa...

----------------------------------------------
Azlina
SID MELETOP di Mersing dan kawasan sekitarnya
013-7755256




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...