Followers

Saturday, June 13, 2015

HANTU ROKOK LEBIH MENGGERUNKAN DARIPADA SEGALA JENIS HANTU LAIN. BAGAIMANA UNTUK BERHENTI MENJADI HANTU ROKOK ?



hantu rokok ?
ia lebih menakutkan daripada hantu pocong, hantu galah, hantu raya hatta hantu bungkus ikat tepi sekali pun ..
sebab ...
hantu lain hanya setakat buat kita sentap paling lama 24 jam sebab demam terkejut..
tapi hantu rokok mampu meragut nyawa anda kerana walaupun anda hanya menghidup asap rokok daripada perokok lain. jika ini keadaannya anda dipanggil sebagai perokok pasif atau hantu rokok pasif.

sebagai perokok pasif, anda juga berisiko meghidap: 

  • kanser paru-paru
  • penyakit asma
  • infeksi telinga
so, mana satu yang lebih bahaya ?
hantu rokok atau hantu2 lain ?

kan.. tak pasal2 anda pun dipanggil sebagai "hantu rokok pasif"

FAKTA PENTING !!


Pendedahan jangka panjang untuk perokok pasif boleh menyebabkan perkembangan aterosklerosis (penyempitan pembuluh darah).

menurut risalah pekerja keluaran Kementerian Kesihatan Malaysia, warganegara yang bekerjaya mampu sihat sepanjang hayat dengan mengamalkan beberapa pendekatan iaitu

  • melakukan aktiviti fizikal
  • makan secara sihat
  • bijak menangani tekanan
  • tidak merokok


selain itu KKM juga menyatakan pekerja akan lebih ceria dan produktif di tempat kerja sekiranya tidak merokok.
macamana nak produktif ye.. kalau asyik teringatkan rokok walaupun dalam keadaan yang sangat genting.

tapi ada juga yang mendakwa..
jika merokok segala idea boleh datang.
segala kerja jadi lebih mudah.
mungkin harus anda renung2kan kembali apa kandungan yang ada dalam sebatang rokok yang anda dakwa sebagai pemberi idea dan penenang itu..

pelbagai panduan dan maklumat disebarkan kepada umum untuk menggalakkan perokok berhenti menjadi hamba tembakau seperti "Klinik Berhenti Merokok" dan menjalani Terapi Gantian NIkotin.

Mungkin hanya perokok saja yang tahu kemanisan merokok. 
Secara rasionalnya kita masih tercari-cari di mana manisnya merokok terutama di kalangan wanita. 
Tanpa sedar ia bukan saja membakar wang dan kesihatan tetapi turut menyebabkan gigi kuning dan berkarat - yang mencacatkan kemanisan senyuman!
tak cantik  dah kan!!!!


teruskan pembacaan jika anda masih sayangkan diri anda sendiri dan juga ahli keluarga masing-masing.

11 sebab mengapa perlu berhenti merokok :

  • penyebab Alzheimer (nyanyuk)
  • penyebab Artritis Reumatoid 
  • penyebab COPD dan kanser paru-paru
  • penyebab kanser mulut
  • penyebab SLE
  • penyebab Sindrom bayi mati mengejut (SIDS)
  • penyebab bayi anda  alami masalah sakit perut
  • Risiko mati pucuk
  • menyebabkan hilang penglihatan
  • Artritis Reumatoid 
  • berdengkur
  • penyebab kanser payudara

tak payah dah kot bagi gambar kat entry ni..
sebabnya..
gambar risiko penyakit  bagi perokok terpampang jelas di kotak rokok.
ermm...
selalu sangat nampak sampai lali dah kan rakyat malaysia dengan gambar tu.

kata orang..
kalau dah lama sangat merokok.
susah betul nak bagi hilang ketagihan tu..

tapi lepas baca kisah INI saya pasti persepsi anda akan berubah.

berapa nekad anda untuk berhenti merokok ?
tepuk dada.. tanya selera.

kalau desakan isteri lebih kuat daripada keinginan diri sendiri untuk berhenti merokok..
saya percaya ..
usaha berhenti merokok anda akan bertemu jalan buntu.
kerana pucuk pangkalnya adalah daripada diri sendiri.
tetapi...kalau diri sendiri yang nekad untuk berhenti merokok..
insya allah BERJAYA!!!

dan ramai isteri yang bencikan bau rokok daripada suami.
sedar atau tidak bau peluh si perokok sangatlah busuk.
bila duduk di sofa dan tak pakai baju.. 
mak aii.. melekat baunya pada sofa..lagi2 kalau sofa jenis kain kan!!
dah macam bau tembakau pun ada juga.
maka terpaksalah si isteri telankan saja bau busuk tu gara-gara SAYANGkan suami.
sampai naik confuse isteri samada dia cium suami ke dia cium  rokok sebab bau dah lebih kurang sama je ...


kalau rakan anda sabotaj bisnes anda dah tentu anda mengamuk kan ?
tapi ramai yang tak sedar..
perbuatan anda mensabotaj diri sendiri dengan cara merokok jauh lebih teruk..
Allah kan tak suka perbuatan yang merosakkan diri sendiri.
kalau dah diri dikelilingi benda negatif, macamana kolam hati anda hendak bersih ?
bagaimana kolam hati nak tenang ?
dan bagaimana mendapat keberkatan dalam hidup.

dan bagi wanita yang merokok .
even bila seekor nyamuk gigit bayi anda, rasa marah macam bau dibakar aje kelambu yang tak tau berlubang kat mana tu sehingga nyamuk pun berjaya masuk.
tetapi..
anda sendiri tak perasan..
kesan perbuatan anda merokok semasa mengandung dan selepas bayi dilahirkan jaih lebih membahayakan nyawa bayi anda daripada seekor nyamuk tadi.

kita tengok video di atas mengenai kisah en. uzir yang telah cuba pelbagai cara untuk berhenti merokok.

at last, allah perkenankan doa dan usahanya melalui VIVIX.
alhamdulillah..
cara pengambilan VIVIX yang mudah juga menyebabkan ramai sudah yang berjaya berhenti merokok dengan VIVIX.

jom kita baca testimoni bagaimana seorang anak yang prohatin dengan kesihatan ibunya.



Vivix dihasilkan daripada ramuan semulajadi anggur muscadine, purple carrot, elderberry (sambucus nigra) dan juga plygonum cuspidatum. Semua bahan semulajadi. Halal. Selamat. Tiada kesan sampingan.

namun harus diingat !!
apa sahaja usaha anda ambil untuk berhenti merokok..
desakan daripada diri sendiri harus lebih kuat dari faktor lain.
insya allah.. semoga usaha anda lebih diberkati dan seterusnya berjaya menjalani hidup yang lebih sihat sebagai seorang ibu atau ayah.

________________________________________

huhungi saya untuk mendapatkan VIVIX :

azlina hamdan
SID MELETOP di mersing dan kawasan sekitarnya
013-7755256
azlinahmdn@yahoo.com




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...