Followers

Tuesday, April 21, 2015

WANITA SAKIT BELAKANG KETIKA HAMIL SAMPAI SERIK NAK MENGANDUNG LAGI ?



sakit  belakang ketika hamil..
sungguH mengagnggu kehidupan seharian..
rasa tak nak dah mengandung lagi lepas ni..
sob..sob..sob..

kesian kan kalau kita yang kurang kalsium , anak yang dapat kesannya..
sakit pinggang, mudah kejang atau semut-semut gai ibu hamil, reput tulang dan gigi adalah tanda-tanda seseorang itu kekurangan kalsium.

sakit belakang masa pregnant..
apa tah lagi selepas beranak pinak..
memang berbeza macam langit dengan bumi jika nak dibandingkan masa kita anak dara dengan lepas jadi ibu ni.

bukan setakat belakang je sakit tau !!
cuba sental bilik air sambil mencangkung ?
rasa nak tercabut kepala lutut bila nak pusing badan kiri kanan tu ...

tapi bagaimana kalau sakit belakang tu berlarutan ?
mungkin ada sesuatu yang tak boleh kita pandang ringan.

ramai daripada kita tak sedar.
sebenarnya banyak perubahan berlaku semasa kehamilan.



Jika anda berdiri dengan sisi anda menghadap cermin, anda mungkin dapat melihat lekukan pada belakang pinggang anda. Apabila perut anda semakin membesar, lekukan ini akan menjadi lebih jelas dan membuatkan anda kelihatan seperti membongkok ke belakang.

tapi bukan semua wanita mengalami masalah ini.


Belakang anda sangat mudah terdedah kepada tekanan dan ketegangan seperti mana mereka yang tidak hamil. Namun, ia dilindungi sedikit oleh bayi dalam kandungan anda yang bertindak memberi sokongan dalaman. 

patulah kan.. sakitnyalah belakang ni masa pregnant. nak urut sebarangan takut ada efefct pulak pada baby dan kita...sob..sob..sob...

Tetapi ini juga bermakna anda menjadi kurang fleksibel. Apabila bayi anda semakin membesar, anda akan dapati belakang anda terasa kejang dan sukar untuk anda membongkok ke hadapan atau memusingkan badan. 

owh... ini memang menyakitkan. sepanjang pregnant semua posisi baring jadi tak selesa. duduk pun dah kena macam-macam gaya nak bagi kita boleh dalam keadaan rileks.



JADI APA YANG BOLEH KITA BUAT UNTUK MELINDUNGI BELAKANG SEMASA HAMIL ??



1. Elakkan daripada mengangkat benda-benda berat





minta tolong daripada ahli kelurga yang lebih gagah perkasa yea.. hehehe...
elakkan memanjat untuk ambik barang yang berat. namun, kalau dah terpaksa jugak angkat barang tu..pegangnya dekat dengan badan anda. Bengkokkan lutut, tegakkan badan dan jangan pusingkan badan.




2. Kerap bersenam 


lakukan senaman ringan ok! jangan pulak  buat senaman  lompat bintang beria bagai pulak..dikhuatiri merisikokan bayi dan anda. Jenis-jenis senaman yang bagus semasa hamil termasuk berenangberjalan, menggunakan basikal senaman, kelas akuanatal dan Pilates.





3. Pakai kasut yang selesa 



pakai kasut yang paling anda rasa selesa. Jika sebelum ini anda  biasa memakai kasut tumit tinggi dan terus bertukar kepada kasut tanpa tumit, anda mungkin rasa kurang selesa pada mulanya. Tendon Achilles yang mengunjur dari pangkal betis hingga ke buku lali perlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan perubahan ini. 

ok... ingat ni wahai wanita! jangan ingat pasal nak melaram saja pakai high heel masa pregnant. kesihatan diri harus jugak kita ambil kisah.





4. Perbaiki postur anda 


Semasa berdiri, bayangkan seseorang membuat anda semakin tinggi dengan menarik tali yang melekat pada bahagian atas dan belakang kepala anda. Menegangkan otot lantai pelvis dan otot perut dapat membantu menyokong belakang anda. terasa elga sikit belakang bila buat macam ni...

Membuat senaman yang dipanggil “pelvic tilting” dapat mengurangkan ketegangan belakang yang disebabkan oleh duduk atau berdiri untuk jangka masa yang panjang.







5. Dapatkan cara duduk yang bagus 




mana-mana yang duduk sepanjang hari menghadap PC di office patut cari lumbar roll untuk diletakkan di belakang kerusi.

Selain itu, duduk tegak di kerusi makan adalah lebih baik untuk belakang anda berbanding duduk di kerusi empuk atau sofa tau !!. Jika anda harus duduk untuk jangka masa yang lama di tempat kerja, bangun dan berjalanlah setiap 20 minit sekali. 


6. Posisi merangkak 







Posisi merangkak boleh mengurangkan tekanan pada belakang anda. Cuba lakukan senaman ini beberapa kali sepanjang hari. 



7. Tidur selesa 


posisi  tidur yang bagaimana paling selesa buat anda terutama sekali bila perut semakin memboyot. Selepas minggu ke-16 kehamilan, baring menelentang boleh membuat anda terasa hendak pitam. Ini kerana bayi anda menekan salur darah anda.


Cuba berbaring mengiring ke kiri dengan kaki dibengkokkan dan satu atau dua bantal diletakkan di celah lutut. Ini dapat mengurangkan tekanan pada otot-otot di sekeliling paha dan pelvis anda. 


Meletakkan bantal berbentuk baji di bawah perut boleh mengurangkan sakit belakang. Jika pinggang anda melorot ke dalam tilam, letakkan tuala yang digulung di bawah pinggang. Bantal peluk juga boleh digunakan. 



  
 SUPPLEMENT APA SESUAI DIAMBIL UNTUK            MENJAGA KESIHATAN TULANG ANDA ?



Bagi ibu yang hamil..
dan selalu menghadapi masalah sakit belakang..
kaki selalu cramp..
mudah kebas-kebas..
dan tak lalu nak minum susu sepanjang hamil

ostematrix ni amat sesuai untuk anda.
dengan caplet yang licin dan mudah ditelan.
serta berbau wangi..
rasa macam makan gula-gula susu masa kecik2 pulak kan ???

apatah lagi kita memang memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari… Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopos. 

Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. maka ostematrix lah pilihan paling sesuai untuk ibu2 yea...

dengan harga hanya RM61.00 (tidak termasuk kos penghantaran), anda bukan saja mampu menjaga kesihatan tulang.. tetapi anda juga mampu memberikan yang terbaik buat si manja terutama bagi ibu yang masih menyusukan bayi anda.

dan pengambilan ostematrix juga mampu mengelakkan wanita menghidap  osteoporosis.

cadangan : set yang perlu ada bagi ibu yang bakal bersalin.




----------------------------------------------------
konsultasi secara percuma ... hubungi : 
Azlina Hamdan
013-7755256
azlinahmdn@yahoo.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...