Followers

Sunday, February 22, 2015

GASTRIK KRONIK . KENALI SIMPTOM DAN CARA MENGATASI.


                 


sejak 2 minggu lepas..
saya diserang rasa loya yang teruk
diikuti macam nak termuntah
ala-ala morning sickness jek bunyinya.
aisshhh !!

aishhh!!!!!!


kemudian sendawa tak berhenti...

sekuat-kuatnya pulak sendawa tu
kentut...ok! yang ni tak berani nak ngaku..
hahaha....

raba-raba perut..

tak pulak macam masuk angin
dan tak pulak rasa senak
dan memang tak teringat nak sapu minyak langsung pada perut.

tapi awas...

jika situsinya adalah seperti di bawah..

"sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen), senak, berangin atau pedih, tidak selesa, kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan, rasa mual (loya) dan muntah, hilang selera makan dan berat badan turun (pada peringkat teruk)," 


mungkin anda mengalami gastrik. di atas adalah tanda utama anda mungkin diserang penyakit gastrik.






gastrik


Menurut Pakar Perunding Umum Pembedahan Laparoskopi, Dr. Mohd. Faisal Jabar, gastrik adalah masalah sangat lazim dan dibahagikan kepada dua jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).

makanya ,sakit perut jangan dipandang serius.



lazimnya, gastrik boleh dikawal dengan ubat gastrik terutama ubat yang boleh mengurangkan rembesan jus usus selain ubat yang boleh meneutralkan jus usus yang sedia ada dalam perut.

Masalahnya, ramai pesakit yang salah anggap kerana tidak mengambil ubat tetapi menggantikannya dengan makanan.

Pesakit seperti ini menganggap apabila mereka tiba-tiba diserang gastrik, mereka perlu makan. sedangkan seharusnya, mereka perlu mendapatkan rawatan termasuk pengambilan ubat gastrik seperti yang disarankan oleh pakar.


gastrik



apa itu gastrik sebenarnya ??



"Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH1 hingga pH2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terhakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik,
Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah).
Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.

so paham tak  bagaimana gastrik berlaku ???
saya mudahkanlah .. begini yea..
sel perut kita secara normal akan mengeluarkan asid hidroklorik untuk mencerna makanan dan sel perut kita juga ada menghasilkan mukosa sebagai perlindungan daripada asid yang dikeluarkan tadi.

bagi orang biasa, asid ini akan dikeluarkan bila ada makanan untuk dicernakan. dan mukosa dapat melindungi perut macam biasa.

tetapi.. bagi pesakit gastrik pengeluaran asid dan mukosa tidak balance.
asid dikeluarkan terlalu banyak,manakala lapisan pertahanan mukosa menjadi lemah. kesannya, ulser akan berlaku dan menyebabkan keradangan.
"Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya jika sakit perut selepas makan, mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa yang sudah lemah"

gastrik juga dikenali sebagai penyakit gaya hidup.

pesakit gastrik biasanya mengalami sakit perut  yang amat teruk.boleh berguling-guling dibuatnya menahan sakit. 

kadang-kadang sehingga muntah kuning dibuatnya.
kemudian, jika lewat makan akan menyebabkan sakit kepala. 

salah satu golongan yang berisiko menghidap gastrik adalah mereka yang sering makan tidak pada masa yang tetap.


siapa lagi yang berisiko terkena gastrik ini ?
1. Individu yang kerap mengambil ubat tahan sakit dalam tempoh lama seperti ubat anti keradangan bukan steroid (NSAID). Ini termasuk aspirin (yang diambil pesakit jantung untuk mencairkan darah)
2. Merokok dan banyak minum minuman keras. 
3. Jangkitan bakteria Helikobakter pilori (H pilori). 
4. Individu yang banyak mengalami tekanan atau stress.



lazimnya gastrik boleh berlaku pada sesiapa saja. namun, secara umumnya lebih ramai lelaki mengalami masalah ini dengan nisbah 1.5 hingga dua kali ganda berbanding wanita. 

sekiranya sakit perut menjadi semakin teruk dan pesakit makin kerap muntah, silalah ke hospital dengan kadar segera untuk mendapatkan rawatan.

Beberapa ujian pemeriksaan perlu dijalankan seperti OGDS atau endoskopi. Prosedur ini dilakukan dengan memasukkan satu kamera kecil melalui mulut dan melalui kamera itu dinding usus dapat diperhatikan dengan jelas dan mengenal pasti berapa banyak kawasan yang terjejas.

namun pesakit mempunyai alternatif untuk membaiki keadaan sakit gastrik ini.

mari kita lihat video ini. bagaimana kakak ini secara tidak langsung mengatasi masalah gastrik yang telah dihidapi sekian lama oleh beliau.




ternyata..
set berpantang yang diambilnya secara tidak sengaja membantu merawat masalah gastriknya sekaligus.


saya cadangkan pesakit gastrik mencuba SET GASTRIK berikut sebagai alternatif untuk kualiti hidup yg lebih sihat.

setiap satu produk di dalam set gastrik ini mempunyai fungsi yang berbeza.




Peppermint membantu membuang angin yang tersekat dalam perut dan badan. dalam masa sama ia juga membantu megurangkan rasa loya dan masalah kembung perut akibat angin.




ESP pula berfungsi membantu pesakit supaya dapat menahan dari rasa lapar untuk  tempoh yang lebih lama dan masih bertenaga walaupun terlewat makan.

yang ini memang saya amalkan ambik setiap pagi sebelum ke pejabat.
kot2lah ada urgent meeting hingga tengahari..
masih bertenaga walaupun tak sempat untuk breakfast.
 ESP juga membantu memulihkan kesan luka pada lapisan perut yang berasid.

Glisemik indexnya (GI)  juga rendah..
bermakna.. tiada masalah untuk pesakit diabetis untuk consume ESP ni jugak..




 ostematrix pulak berperanan untuk menggantikan susu bagi meneutralkan asid dalam perut.
bagi yang allergic susu atau tak boleh minum susu dan anda adalah pesakit gastrik..
kita suggest sangat2 untuk ambik ostematrix ni.

bukan setakat itu sahaja..
ostematrix sangat elok bagi membantu kesihatan tulang serta memudahkan proses pembuangan pada waktu pagi.
bangun pagi pun rasa lebih fresh.
yang ni bukan pesakit gastrik pun  WAJIB cuba tau !






alhamdulillah..


siapa yang pernah alami gastrik pasti takkan lepaskan info ini begitu sahaja kerana yang pernah mengalaminya sahaja yang tahu betapa seksanya bila terkena gastrik ni.


yang pasti produk shaklee sentiasa selamat dan tanpa kesan sampingan dan lengkap dengan landmark study lagi.. 


jadi tunggu apa lagi..

semoga dipermudahkan urusan anda yang berusaha untuk mengatasi masalah gastrik masing-masing.

hubungi saya untk info lanjut serta khidmat nasihat secara percuma.











Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...