Followers

Saturday, November 15, 2014

JAGA ANAK KEMBAR BOLEH BUAT IBU PENGSAN ???? BIAR BETUL!!!




dah menjadi trend artis barat.. masing-masing sakan membuat hebahan jika sedang mengandung kembar  atau  mempunyai anak kembar. tumpuan lensa kamera pun nampaknya lebih kepada si kembar ini.. 


selebriti di malaysia pun tak kurang hebatnya tau!! ramai yang ada anak kembar. ziana zain, sazzy falak.. terbaru, pengacara MHI, nurul syuhada nurul ain pun  turut melahirkan anak kembar.  wah..meriah gitewww!!!

opsss...fenomena ini turut mempengaruhi masyarakat bukan artis. ramai pasangan yang mengidamkan anak mereka jugak kembar.




ada orang cakap.. senang beranak kembar ni.. sekali keluar.. terus dapat 2/3..ada jugak yanga awal2  lagi dah mengimpikan semua pakaian serba sedondon untuk si kembar... aww!!! comel nya!!!




kelahiran kembar dua dianggap normal pada zaman sekarang. manakala kelahiran kembar 3, 4 mahu pula 5 nampaknya lebih kelihatan menarik dan dalam istilah lain..."AWESOME".


dianugerahkan kembar 11 tahun lalu  sangat2 membuat kami sekeluarga teruja. excited betul... nurse dengan ibu-ibu lain kat wad bersalin pun excited sama menunggu saya dan si kembar ditolak keluar dari labour room. hehehe.. 


kalau tak masakan hari tu, dah habis waktu melawat pun ramai pakat kerumun katil kami... hehehe... kalau tidak tak sampai 5 minit habis waktu melawat,  semua nurse pakat  buat peringatan mesra kekdahnya...





kembar saya seiras.. muka sama. walaupun dipanggil sebagai "bayi pra-matang" tapi si abang berat, 2.01 kg, dan adik, 2kg.. maka,  si kembar tak dimasukkan dalam incubator. 



ok.. kita belajar sains sikit hari ni.. cuba tengok perbezaan antara kembar seiras dan tidak seiras. owh.. ok.. afiq dan nan dari 1 sperma dan 1 telur. sebab tu uri pun satu jek..

selang saat pertama  menghirup oksigen antara abang adik dalam julat 11 minit. yang keluar dulu kami panggil abang.. 

jadi sampai sekarang ,kalau si kembar main dengan kawan, mereka akan merujuk satu sama lain sebagai "abang saya" atau "adik saya" walhal lahir tarikh sama...



                        haaa... cer cari perbezaan si kembar ni ???





menjaga dan menyusukan  si kembar dalam masa yang sama bukan kerja main-main..huhuhu.. kalau takde kesabaran dalam tempoh berpantang boleh kena meroyan silap2..

bayangkan yea.. kalau jaga baby sorang, dia tidur,kita pun leh tidur sebantal.kalau dengan si kembar, sorang tidur, sorang bangun.. bergilir2 berjaga sampai pukul 12 malam... wah! mata ibu dah jadi macam mata panda..

kalau time menyusu macam gitu jugak.. sementara nak bagi sorang lagi kenyang, yang sorang lagi dah tak menyempat nak join sekali...

saya selalu terbayang..kalau saya ada kembar dua pun dah macam ni,macamana yang kembar sampai lima tu kan.. hebat si ibunya kan !!!




biasanya anak kembar ni pra-matang sebab kelahiran yang awal berbanding bayi biasa. masa ni, anak lebih berisiko kena demam kuning... wah! anak saya sekali ngan pakej G6PD. maka, tempoh sebulan pertama berpantang menjadi tempoh yang begitu stress.

nasib baik ada tok tolong... masa dua-dua menangis, tok tolong jaga 1, masa sorang kena warded, sorang kena tinggal dengan tok.

banyak betul yang ibu belajar nak!! terima kasih atas  rezeki ni.. walaupun ibu penat.. kadang-kadang tak tidur malam berjaga especially bila dua2 demam... i love you soooooo much boys!!!! 






penjagaan anak kembar memang mencabar.si ibu mesti bersedia dari segi fizikal dan mental. kewangan juga boleh tercabar sebab semuanya serba dua. 

saya disebabkan anak ada G6PD, tak berani nak makan jamu/ubat sebarang sebab anak masih breastfeed.  dalam berpantang pun dah tak serupa macam orang berpantang. 


masa tu tahun 2003.. saya tak pernah dengar pasal shaklee. katanya, ibu2 yang ada anak G6PD takde masalah ambil produk shaklee, even masa berpantang. 

agaknya kalau masa tu saya ambik set berpantang/set penyusuan shaklee ni.. mesti bertenaga je sepanjang hari.. taklah sampai tertidur kat office gara-gara berjaga malam.


owh... sebab tu sekarang ni ramai ibu2 yang bertenaga, berseri-seri lagi masa berpantang. rupanya  ada rahsia... saya terlepas bab2 supplement masa berpantang. 

sekarang ni, kawan2 saya pun ramai yang ambik shaklee masa berpantang. bukan setakat masa berpantang, masa tengah pregnant pun dah mula ambik supplement shaklee...



kalau diberi peluang saya pun nak merasa gak macam kawan2 saya rasa .. badan rasa  sihat dan cergas jek masa berpantang.. sembelit pun takde...

jadi, jika anda masih lagi tercari2 supplement masa berpantang... shaklee set is highly recommended. jangan jadi macam saya.. tak bermaya dan takut2 nak makan apa2 masa berpantang gara2 anak G6PD.

bila kita sendiri rasa tak bermaya, tak sihat.. anak kita pun mudah jatuh sakit. jangan bia stress itu berpanjangan... orang2 tua pun kata tak elok kan masa berpantang asyik2 tension jek..asyik stress aje....


jom layan video ni dulu







kalau ada apa2 nak tanya...boleh contact saya...kalau nak  extra tips mengenai penjagaan anak kembar pra-matang G6PD pun boleh  contact saya segera !!! sharing is caring...

call/sms/whatsapp 013-7755256
email: azlinahmdn@yahoo.com
FB : Azlina Hamdan
FB Page : Syaza's MOM Corner


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...