Followers

Tuesday, November 11, 2014

ISU PANAS : PUNCA PERCERAIAN IAITU MASALAH KEWANGAN SUAMI/ISTERI BOLEH DIATASI. BAGAIMANA ?




kos hidup meningkat ?
harga minyak naik ?
GST ?
tarif elektrik bakal dinaikkan ?
harga rumah sentiasa naik ...  bila kami mampu membeli rumah sendiri ?
gaji tiada kenaikan ?
yuran tadika anak naik ?
pergi pasar sekarang kalau bawak RM50 hanya separuh bakul je dapat penuhkan


itu antara rungutan majoriti rakyat.. tak kira di pelusuk dunia  mana mereka tinggal.. yang beza hanya bahasa saja.. persoalan hidup.. masalah kewangan masih lagi sama.

itulah kuasa wang yang hanya berasaskan sekeping kertas. kalau ikut logik akal.. apa sangat nilai sekeping kertas.. kecik pulak tu sizenya... tapi setelah diletakkan nilai RM100, RM50.. nilainya lebih mahal berbanding nilai asal kertas kosong itu sendiri. 

kalau  MERUJUK kepada orang ekonomi duit atau "money" boleh dikelaskan kepada beberapa jenis :
  1.            Coin
  2.            Paper currency
  3.            Common currency
  4.            Legal tender
  5.            Token money
  6.             Bank money/ bank notes
  7.             Quasi money/ Near money
  8.             Commodity money
  9.             Fiat money
  10.             Fiduciary money
  11.             Full value money

setelah dilihat duit sebagai medium pertukaran untuk mendapatkan keperluan seharian, ketua keluarga semakin dibebani pelbagai permintaan anak-anak mahupun isteri.

jika suami isteri bekerja sekali pun masih lagi tidak dapat lari daripada masalah kewangan yang semakin meruncing. maka, tidak hairan masalah kewangan menjadi salah-satu punca utama perceraian berlaku di dalam institusi kekeluargaan rakyat kita. 





berdasarkan data daripada hasil kajian jabatan kehakiman syariah malaysia, masalah ekonomi berada di tangga ke-7 sebagai salah satu punca utama perceraian. (sumber  : dari  blog milik NOE)




jadi, apa yang kita boleh buat ?  jangan hanya merungut dan memikirkan masalah kewangan yang memang kita  semua tak boleh lari.

maka... kita perlu fikirkan bagaimana nak MENGATASI masalah tersebut. bagaimana untuk menambah pendapatan keluarga ? cukup-cukuplah kita untuk kita meratapi masa depan keluarga tanpa berusaha apa-apa. mari kita mulakan dengan usaha serta berfikir secara positif.

bayangkan wajah anak-anak yang inginkan sesuatu... kenangkan wajah gembira mak ayah.. owh.. pasti anda teringin membuat sesuatu untuk menggembirakan hati orang tersayang.




BAGAIMANA CARANYA ????

mari saya tunjukkan sesuatu... 
takkan ada si bulat datang bergolek
sang  pipih datang melayang
manakan dapat sagu.. kalau tak dipecahkan ruyungnya

wahai suami.. 
wahai isteri...

percayakah anda kalau saya katakan bahawa dengan menjadi pengguna shaklee ...dan pengedar sah shaklee...

anda mampu mengubah masa depan keluarga anda. jangan menambah lagi statistik perceraian sediaada. jadikan masalah kewangan sebagai cabaran untuk kita sama-sama membaiki dan membantu suami/isteri masing-masing.

NAMUN..

harus diingat. tiada kejayaan tanpa usaha. tiada manisnya kejayaan tanpa kegagalan. 

hanya bermodalkan RM65 , seumur hidup .. bukan saja kita mampu mengubah nasib keluarga..  sama-sama kita membantu insan-insan di luar sana menjalani hidup dengan gaya yang lebih sihat.

kita invest RM65 sekali sahaja untuk  bulan ini.. percayalah.. bulan depan kita mampu beli tudung/baju sehelai lagi... malah silap-silap haribulan anda mampu beli baju untuk anak-anak sekali disebabkan 

amri kita bantu tingkatkan ekonomi keluarga tanpa menuding jari dan menyalahkan pasangan masing-masing.

jom join keluarga besar kami. anda akan dibimbing bagaimana menjadi seorang yang HEBAT. hubungi saya jika berminat untuk menjadi sebahagian daripada SID hebat di Malaysia.


dalam keadaan kos hidup semakin meningkat, bayangkan ...
kita masih mampu memberi yang terbaik untuk anak-anak. sukanya tengok anak2 sendiri gembira kan..dapat pahala tau kalau gembirakan anak perempuan.

suami kita pun makin sayang. sebelum ni kita asik diberi jek.. tentu suami kita pun terkejut bila kali ni kita pulak tolong mana yang boleh. mesti dia sayang kita ketat-ketat.

mak ayah pun mesti bangga dengan kejayaan kita. boleh bawak mak ayah buat haji /umrah guna pakej paling mahal dan selesa lagi.. kan mak ayah suka


jom kita berjaya sama-sama






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...