Followers

Sunday, March 4, 2012

HORMAT ATAU TAKUT??

dari sehari ke sehari, hajat untuk update blog tak jugak terlaksana... diam tak diam, sudah hampir 1/2 tahun blog ini terbiar.. mujur tak usang.... bangun pagi jer, macam2 konon isu nak update dalam blog,sudahnya angan hanya tinggal angan-angan.

well, hari nie, terpikir mengenai cikgu2 yang telah mengajar saya di sekolah... masih lagi menebal rasa hormat pada cikgu. dan bandingkan dengan student saya pada hari ini... hormatkah anak2 murid pada saya atau takutkah semata-mata mereka kepada saya?

saya nak yang mana satu yer? kalau dua2 boleh? sesetengah situasi memerlukan saya kelihatan garang kepada student supaya mereka "takut"kan saya, kengkadang saya perlukan rasa hormat itu supaya saya rasa lebih dihargai...

saya teringat masa sekolah2 dulu.. waktu sekolah petang (sekolah agama), setiap hari jumaat, cikgu akan tanya pada kawan2 lelaki saya, siapa yang tak pergi solat jumaat, sila keluar barisan.. maka berbaris2lah yang mengaku tak hadir solat jumaat...

kenapa mesti nak mengaku? bukan cikgu tau diaorang pergi solat jumaat di masjid yang mana satu? kalau mengaku pergi, tapi tak pergi pun bukannya cikgu tahu? cikgu saya masa tu bukannya garang pun orangnya! jadi, kenapa perlu mengaku ?

haaa... nampak tak ?... kami waktu itu, sangat hormatkan cikgu. nak menipu cikgu pun rasa segan, sebab rasa hormat masih lagi menebal. nak menipu pun takut gak, dahlah berdosa dengan Allah sebab tak solat jumaat, nak tambah pulak berdosa menipu cikgu.

student saya sekarang.. tanpa segan silu meniru jawapan kawan. .. lepas tu , sanggup pulak mengaku itu jawapan diaorang???

persoalannya, saya masih tak cukup garangkah atau mereka tak hormatkan saya?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...